اعلامیه‌ی در پیوند با تلاش حکومت افغانستان برای غیر شفاف سازی انتخابات
جنبش اصلاح‌طلبان جنبش اصلاح‌طلبان

به نام خداوند مهربان

 

 


حکومت جلو شفافیت انتخابات را می‌گیرد!


جنبش اصلاح طلبان به سندی دست‌یافته است که نشان می‌دهد حکومت افغانستان برای برگزاری یک انتخابات غیر شفاف زمینه می‌سازد.


این سند، نامه‌ای است که از طرف شورای وزیران حکومت به امضای صادق مدبر، رییس دبیرخانه‌ی این شورا به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده شده است. این نامه که با شماره‌ی 7305 در 13/10/1391 صادر شده است، نخست به فیصله‌ی شماره 25 (27/6/1391) شورای وزیران در مورد توزیع شناسنامه‌ی برقی و بازنگری فهرست رأی‌دهندگان کمیسیون مستقل انتخابات اشاره نموده، در فرجام نتیجه‌ می‌گیرد که فیصله‌ی شورای وزیران به منظور «ثبت نام مجدد رأی‌دهندگان» نیست.


متن این نامه: "جهت وضاحت فیصله فوق باید یادآور شد که ثبت کارت ‌های جعلی و تکرار از طریق بازنگری روی دیتابیس موجود کارتهای رای ‌دهی توزیع شده آن کمیسیون صورت گیرد به هیج وجه این مطلب به معنی ثبت نام مجدد دارنده گان کارت های رای دهی در محلات ثبت نام رای دهنده گان نمی باشد. کمسیون می تواند صرف برای آنعده از افراد واجد شرایط که در سال 1392 سن 18 سالگی را تکمیل و یا اینکه به وطن عودت می نمایند، مراکز ثبت نام را در مرکز و ولایات کشور غرض توزیع کارت رای دهی ایجاد نماید".

 

در حالی که پیش از این، کمیسیون مستقل انتخابات تنها راه شفاف‌سازی انتخابات را ثبت نام دوباره‌ی رأی‌دهندگان و تثبیت کارت‌های جعلی عنوان کرده بود. بر بنیاد پیشنهاد کمیسیون مستقل انتخابات تا زمانی که با ثبت‌ نام مجدد رأی‌دهندگان، فهرست آماری از «رأی‌دهندگان واقعی» ساخته نشود، امکان جلوگیری از تقلب و همین طور استفاده از کارت‌های جعلی ممکن نیست.

 

این خواست کمیسیون، در حقیقت حذف کارت‌های جعلی و بی اعتبار ساختن بیش از یک کارت هر رأی‌دهنده بود؛ اما مخالفت حکومت با این کار، زمینه‌سازی برای یک انتخابات غیر شفاف است.


همان گونه که در پیش نویس قانون انتخابات، حکومت با کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی مخالفت نموده و کار رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی را وظیفه‌ی یک دادگاه حکومتی پیش بینی کرده است، مخالفت با ثبت نام مجدد رأی‌دهندگان نیز به منظور انجام تقلب در انتخابات پیش رو صورت گرفته است.

 

جنبش اصلاح‌طلبان، با باور راستین به مردم‌سالاری و اعتقاد به انتخابات به عنوان بهترین گزینه‌ی انتقال قدرت، این گونه اعمال حکومت را محکوم نموده و از نهادهای ناظر و همسو در امر انتخابات می‌خواهد که نگذارند گروه حاکم بر قدرت، اعتماد مردم به روند انتخابات را مخدوش سازند.


حکومت افغانستان به عنوان مسئول در برابر مردم، می‌باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابت آزاد و شفاف فراهم سازد نه این که با قدرت‌طلبی و به بیراهه کشاندن روند انتخابات،  مردم را به این اصل دموکراسی بی‌باور سازد.


جنبش اصلاح‌طلبان با مبارزات مدنی‌‌سیاسی، از ارزش‌های مدنی و دموکراتیک مراقبت نموده و در برابر هر کُنش غیرمدنی و مخالف منافع مردم، خود را مکلف به ایستادگی و آگاهی‌بخشی می‌داند.


 
جنبش اصلاح‌طلبان افغانستان

19 قوس 1391
کابل افغانستان

www.islahtalaban.org


January 8th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها